Het Zalando-model: wat begon als een test met de verkoop van slippers is, sinds de lancering in 2008, uitgegroeid tot een innovatief online fashion platform. Je kunt er niet alleen online shoppen. Wat dacht je van personal stylisten die je helpen via Whatsapp of de mogelijkheid om brand stores te openen waarbij de volledige verkoop via het systeem van Zalando loopt? Er staat zelfs een fashion festival op de planning. Hun doel: brand awareness.
Stabiele groei
De cijfers liegen er niet om. We zien dat de omzet van Zalando in de afgelopen vier jaar groeide met 260%. In 2015 werd een omzet van bijna drie biljoen euro bereikt. Daarnaast groeide hun actieve klantenbestand in de afgelopen drie jaar met maar liefst 91%. Dat komt neer op een geleidelijke groei van zo’n één miljoen klanten per jaar; één miljoen klanten die minstens één product per jaar kopen. In 2015 had Zalando een klantenbestand van 18 miljoen actieve klanten. Bovendien bestaat volgens Zalando 80% van de verkoop uit aankopen van terugkerende klanten. Klanten voelen na hun eerste aankoop dus een sterke connectie met het merk.
Lokalisatie
Inmiddels verkoopt Zalando in 15 landen in West-Europa. Hoe komt het dat het bedrijf in heel Europa zo populair is en blijft groeien? Het antwoord is een doordachte lokalisatiestrategie. Advertenties en de website worden aangepast aan het land. De bezoeker moet zich thuis voelen op de website. Zo worden lokale beroemdheden gebruikt om het bedrijf te promoten. Zelfs prijzen en betalingsmethodes kunnen per land verschillen. Een voorbeeld: omdat 29% van de Italianen geen bankrekening heeft, bestaat voor hen de optie om te betalen via Cash & Delivery.
Risico’s
Zalando’s marketingstrategie is agressief en ze zijn bereid risico’s te nemen. Kijk maar eens naar hun retourbeleid en hun gunstige affiliate programma. De helft van alle aankopen wordt teruggestuurd, waarmee ze direct omzet verliezen. Echter, door een uitstekende klantenservice en groeiende brand awareness stijgt indirect de omzet. Ook Zalando’s affiliate programma levert slechts een gemiddelde waarde op van honderd euro per aankoop via een affiliate link. De eigenaren van de links krijgen als beloning tussen de 3 en 10% van de aankoop. Maar ook hier geldt: meer brand awareness voor Zalando. En die brand awareness betaalt zich uit.
Benieuwd hoe Zalando dit doet? Bekijk dan vooral de infographic.
Gemaakt door dr-discount