De psychologie achter de e-commerce

Een artikel door gastblogger Bram Schuijten

Realiseer je je dat voor jou als online shopper het uiterlijk van een website een doorslaggevende reden is om al of niet tot aankoop over te gaan? En dat je waarschijnlijk nooit meer terugkomt op een site waarvan de kleuren en de vormgeving je niet aanstaan? In deze infographic over de psychologie achter de e-commerce vind je alle feiten over (jouw) online koopgedrag terug.

e-commerce klantpsychologie

Video

Video heeft de toekomst. Een bedrijf dat online video aanbiedt, wordt door meer dan de helft van de consumenten ervaren als meer betrouwbaar dan bedrijven die dat niet doen, of die alleen foto’s van producten en diensten laten zien. En die perceptie zet zich om in aankopen. In de infographic vind je meer feitjes over video in de e-commerce.

Iedere seconde telt

Maar nog belangrijker is het gebruiksgemak van een site. Die irritante verplichte registratie bij online winkels moet er ècht af (45% meer aankopen). Online shoppers zijn nog ongeduldiger dan die meneer achter je bij de slager. Iedere seconde telt, want met elke seconde die je website erover doet te laden daalt de tevredenheid van de klant met 7%. Maar er valt nog veel meer winst te behalen (zie info graphic).

Veilig betalen

Een betrouwbare online betaalmethode is onmisbaar geworden.  In de Verenigde Staten is het PayPal, en in Nederland hebben wij natuurlijk iDEAL. 61% van online shoppers ziet af van online aankopen wanneer een veilige betaalmethode ontbreekt.

Winkelwagentjes

Ook op het internet vind je winkelwagentjes, alleen achtergelaten midden op de parkeerplaats of half overgroeid in de bosjes. In deze winkelwagentjes laten online shoppers jaarlijks bij elkaar $4 miljard dollar achter aan dingen die ze nooit kopen. In de infographic vind je terug waarom. Online shoppers zijn vaak “multi taskers” en 36% van hen vond dan ook een betere deal voordat ze hun aankoop afrondden. Maar er zijn ook andere mechanismen aan het werk (zie infographic).

De klant is koning

Heb je jezelf er wel eens op betrapt de verkoopvoorwaarden bij een aankoop te checken voordat je betaalt? Ja? Dan ben je niet de enige. Een grote meerderheid van online shoppers informeert zich goed over het ruilen en terugbrengen en hangt bij lang wachten of foute levering onmiddellijk aan de telefoon – of in de chat. Live chat wordt door een grote meerderheid van online shoppers enthousiast omarmt. 68% van online shoppers doet aan live chatten en de meesten van hen komen eerder terug op een site als hen de mogelijkheid van live chatten wordt geboden.

Zegeltjes

Andere manieren voor een grotere klantenbinding zijn goede websites voor mobiel, gratis verzending, en zegeltjes.. of althans, het online equivalent daarvan in de vorm van vouchers en kortingen op herhaalaankopen. Lees de hele infographic en duik in de psyche van de online shopper!

Auteur: Bram Schuijten met dank aan Gutcher.de voor de illustraties

 

Deel dit bericht: