,

SEO en Google Analytics

SEO staat voor search engine optimization dus zoekmachine optimalisatie kan worden geziene als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Dit op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) en zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren. Google Analytics is een platform waarmee u uitgebreid het bezoek aan uw website kunt analyseren. Het doel van deze dienst is de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.

Men kan per gegeven periode nagaan

  • het aantal bezoeken
  • de pagina weergaves, dus het aantal bezochte pagina´s
  • de duur van elk bezoek, per pagina
  • de woonplaats van de bezoeker
  • het bounce percentage, dat zijn het aantal pagina´s waar de bezoeker meteen de pagina weer verlaat. Dit zijn dus oninteressante pagina´s voor de bezoeker.
  • nieuwe bezoekers vergeleken met terugkerende bezoekers

 

Het script waarmee Google Analytics werkt is Javascript, dus als dit uitgeschakeld is in de browser van de bezoeker zal het bezoek niet geregistreerd worden. De meeste mensen hebben dit gewoon ingeschakeld, omdat surfen anders erg saai is. Daarbij weten veel mensen zelfs niet hoe je dit uitschakelt.

 

Een website eigenaar kan met Google Analytics heel precies bijhouden wie zijn website bezoekt. Voor een gratis tool heeft het zeer veel mogelijkheden. Zie hieronder een video op Youtube waarin het goed uitgelegd wordt.